تحلیل برخی شنیده ها - آیت الله خوشوقت

سه شنبه سی و یکم فروردین 1389

مردم برای دفع بلای زلزله به توبه و صدقه روی بیاورند

"گرچه زمان وقوع زلزله مشخص نيست اما تهران در معرض زلزله قرار دارد و شرايط طبيعي نشان مي‌دهد كه بروز زلزله در تهران قطعي است" این ها جملات دکتر احمدی نژاد در اولین هفته کاری پس از تعطیلات 13 روزه نوروز در بازديد از یکی از اردوگاه‌هاي اسكان اضطراري تهران است. جملاتی که به سرعت در صدر اخبار رسانه ها و خبرگزاری های رسمی و غیر رسمی قرار گرفت.

به گزارش رجانیوز احمدی نژاد در همین بازدید به مسئولين توصيه كرد هر هفته يك مانور بسيار جدي و عملياتي و نزديك به واقع با حضور همه بخش‌ها در خصوص امداد و نجات در تهران برگزار كنند. بازدید رئيس شوراي عالي مديريت بحران كشوراز مجتمع اردوگاه‌هاي اسكان اضطراري بشارت در غرب تهران یک پیام بسیار مهم داشت: آمادگی جدی برای مقابله با زلزله احتمالی تهران. رئیس جمهور در این دیدار حرف های مهم تری هم زد.

وی گفت: "يكي از علماي بزرگ تهران به من پيغام داد كه از مردم بخواهم مراقب باشند و ضمن پرهيز از گناه، براي دوري از بلايا دعا كنند." گر چه رسانه های رسمی کشور کمتر به این بخش از سخنان احمدی نژاد پرداختند، با این حال خیلی زود بازار گمانه زنی در باره ی حرف های او داغ شد. به نظر می رسد آن عالم بزرگوار کسی جز آیت الله خوشوقت از اساتید اخلاق تهران نباشد.

این در حالی است که اخبار رسیده به خبرنگار رجانیوز حاکی از آن است که حضرت آیت الله خوشوقت از علمای سرشناس و اساتید اخلاق مشهور تهران با اشاره به احتمال قوی وقوع زلزله در شهر تهران، از مردم این شهر خواسته علاوه بر پرداخت صدقه به مردم فقیر متدین، برای دفع این بلا به توبه دسته جمعی روی بیاورند.

آیت الله خوشوقت درپاسخ به سوال رجانیوز نیز ضمن تصدیق تقویت احتمال وقوع زلزله در شهر تهران، این امر را به دلیل افزایش گناه در این شهر عنوان کردند.

ایشان با اشاره به روایتی از کتاب وسائل الشیعه که از ارتباط مستقیم افزایش گناه با وقوع زلزله سخن می گوید، زلزله احتمالی تهران را به دلیل رواج و افزایش برخی مفاسد در این شهر دانستند.

آیت الله خوشوقت در ادامه ضمن تکذیب تعیین وقت زلزله از جانب خود، از علما و وعاظ تهران خواستند تا با تشکیل مجالس توبه دسته جمعی، مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنند.

ایشان همچنین به مومنین توصیه کردند با پرداخت صدقه به فقرای مومن، به واسطه دعای این فقرا بلای زلزله را از شهر تهران دفع کنند.

برخی اخبار تایید نشده نیز حاکی از آن است که احمدی نژاد برای مشورت با این عالم دینی پیرامون موضوع زلزله تهران، یکی از دستیاران ارشد خود را به عنوان فرستاده به ملاقات آیت الله خوشوقت فرستاده است. گفتنی است، بسیاری از علمای مشهور نیز پیش از این از وقوع زلزله قطعی در تهران خبر داده بودند.

همچنین حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز در خطبه های هفته گذشته نماز جمعه تهران با بیان اینكه گناهان صغیره در صورت استمرار به گناهان كبیره تبدیل می‌شوند، گفت: زلزله‌هایی كه بر اثر گناه حاصل می‌شود راهی جز این ندارد كه ما به یاد خدا باشیم و به دین پناه ببریم. ما باید برای مقابله با بلاها در پناه دین زندگی كنیم چرا كه حتی اگر زلزله طبیعی در شهر تهران بیاید، هیچ كس جز خداوند حریف این بلاها نخواهد بود.

خطیب نماز جمعه تهران ضمن تذكر به برخی بانوان بی‌حجاب و بدحجاب خاطرنشان كرد: بانوان ما باید بیشتر مسائل مربوط به حجاب را رعایت كنند، چرا كه بی‌حجابی‌های بانوان موجب لرزش دل جوانان می‌شود و در نهایت به گناهان كبیره تبدیل می‌شود و در این صورت است كه غضب خداوند حاصل می‌شود.

حجت الاسلام صدیقی در این خطبه ها با اشاره به هشدار احمدی نژاد مبنی بر تذكر به جامعه برای مقابله با گناه، ابراز داشت: آنچه كه رئیس‌جمهور محترم در خصوص زلزله و بلاهای ناشی از گناهان مطرح كرده بودند، ‌مسئله‌ای است كه باید به آن بیشتر توجه كرد، چرا كه علما بارها به این مسئله اشاره كرده و فرموده بودند كه باید با مقابله با گناه از بلاها جلوگیری كرد.

احمدی نژاد یکشنبه هفته گذشته نیز در دیدار با مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به گسل های شهر تهران و احتمال وقوع زلزله اعلام کرد اقلا 5 ميليون نفر بايد از تهران بيرون بروند. در این دیدار احمدی نژاد با اشاره به مشکلات تهران و طرح این سوال که "ماجراي زلزله را چگونه بايد حل كنيم؟" اعلام کرد: "الان بايد گسل‌هاي زير شهر فعال باشد كه به لطف دعاي مردم فعال نيستند، اما نمي‌توان تضمين كرد كه چه زماني در تهران زلزله مي‌آيد و اين گسل‌ها فعال مي‌شود."

احمدی نژاد در این دیدار ضمن اعلام این که "بنده به وقتش از مردم خواهش خواهم كرد تا تهران را ترك كنند" از وزارتخانه‌هاي كشاورزي، مسكن، صنايع و بنياد مسكن انقلاب اسلامي خواست برای اعطای وام قرض‌الحسنه و تسهیلات به افرادی که تهران را ترک کنند برنامه‌اي تنظيم کنند.

منبع

نوشته شده توسط محمد در 18:58 |  لینک ثابت   • 

جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388

زندگینامه آیت الله خوشوقت

از ولادت تا هجرت به قم

 

 


آیت الله عزیز خوشوقت در سال 1305 هجری شمسی متولد و پس از تحصیلات روز به فراگیری علوم حوزوی پرداختند. شور و شوق آموختن معارف دینی و استفاده از عنایات خاصه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) ایشان را پس از پنج سال تحصیل در تهران به آشیان اهل بیت عصمت و طهارت فراخواند.

 

 

تحصیل در شهر علم و اجتهاد در قم

 

 

از برکات سفره کریمه بی بی دو عالم هفت سال تلمذ و شاگردی حضرت امام (قدس سره) در مباحث خارج فقه و اصول و استفاده از درس خارج فقه  مرجع عالیقدر آیت الله العظمی بروجردی و هم نشینی با شهید محراب آیت الله صدوقی بود.

 

 

ایشان حکمت و فلسفه را نیز در محضر مفسر کبیر قرآن، عالم ربانی علامه طباطبایی آموخت، از آنجا که زینت علم با عمل صالح است و اخلاق و تهذیب نفس زیور مردان پاک آن روزگار، ایشان نیز با مدد از توفیق الهی پای همت در مسیر خود سازی و سیر و سلوک نهاد. انفاس ملکوتی مرد فرزانه، معلم اخلاق مرحوم آیت الله علامه طباطبایی ایشان را بیش از دیگران همچون شهید علامه مرتضی مطهری با دقایق و رموز اخلاق  و درجات عرفان آشنا ساخته و همین امر، ایشان را مورد توجه و محبت ویژه علامه قرار داد.

 

عزیمت به تهران

 

ایشان پس از فراگیری علوم معقول و منقول و آشنایی با لطایف حکمت و اخلاق و عرفان و پس از نایل شدن به مقام معنوی اجتهاد به تهران بازگشت. اقامت در تهران، برپایی نماز جماعت در مسجد امام حسن مجتبی (ع)، تربیت طلاب و فضلای حوزه حوزه علمیه، درس اخلاق و توجه به خواسته ها و حاجات مردم، انس با جوانان، بسیجیان و رزمندگان، خانواده های شهدا در طول بیش از چهل سال از ایشان چهره ای دوست داشتنی و مردمی ساخت.

 

 

آنها که ایشان را از نزدیک می شناسند و یا وصف حال ایشان را شنیده اند صبر و حوصله و سعه صدر کم نظیرشان را در برخورد با مردم می ستایند.

 

 

اصرار فراوان شهید بزرگوار آیت الله قدوسی جهت بازگرداندن ایشان به قم و برپایی کرسی درس اخلاق و تربیت طلاب فاضل حاکی از مراتب معنوی ایشان بود.

 

 

دوران شکوهمند انقلاب اسلامی

 

 

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی طی حکمی از طرف حضرت امام خمینی (قدس سره) به عنوان نماینده ویژه ایشان در ستاد انقلاب فرهنگی منصوب شدند و از آن پس نیز بیشتر در زمینه های فرهنگی و ارشاد و هدایت جوانان و تربیت فضلای حوزه علمیه و دانشجویان مستعد ایفای وظیفه نمودند و تا حال مسجد ایشان کانون آمد و شد جان های ارادتمند و جوانان انقلابی و پر شوری است که از زلال صحیفه  سجادیه، خطبه های نهج البلاغه، روایات و آیات و توضیح و تفسیر آیات نورانی قرآن سیراب می شوند.

 

 

تاکید نسبت به آراء و اندیشه های امام راحل (ره)، حمایت و پشتیبانی از مواضع و دیدگاههای مقام معظم رهبری، از وی چهره ای محکم و انقلابی ساخته است. بصیرت ایشان نسبت به جریانات سیاسی و ترفندهای دشمنان موجب گردید تا معظم له مورد مشورت بسیاری از شخصیت های سیاسی و نخبگان حوزه و دانشگاه گردیده است. دوری از ظواهر مادی و دنیایی و تاکید بر ساده زیستی و مردمداری و ارتباطات بی تکلف مردم با ایشان از جمله ویژگیهایی است که موجب توجه قلوب ارادتمندان و جوانان به این شخصیت اخلاقی است.

منبع و منبع

نوشته شده توسط محمد در 19:30 |  لینک ثابت   • 

جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388

توصیه آیت الله خوشوقت



 سایت «رجانیوز» گزارش داد، حضرت آیت الله خوشوقت از علمای برجسته تهران، در پاسخ به سئوالی

توصیه آیت الله خوشوقت


 


 

 سایت «رجانیوز» گزارش داد، حضرت آیت الله خوشوقت از علمای برجسته تهران، در پاسخ به سئوالی درباره انتخابات شوراها فرموده اند: لیست رایحه خوش خدمت را تبلیغ كنید.

ایشان همچنین گفته اند: از مصادیق بارز «تواصوا بالحق» شركت در انتخابات و تبلیغ كسانی است كه خدمتگزاران مردم بوده اند.

این استاد برجسته اخلاق، روحیه خدمتگزاری، مردمی بودن و رسیدگی به محرومین را از دلایل ارجحیت لیست رایحه خوش خدمت در انتخابات شوراها برشمرده و فرموده اند: خدمات این آقایان سبب افزایش اعتماد مردم به مسئولین شده و اگر این روند ادامه پ‍یدا كند به سمت حل مشكلات شهر حركت خواهیم كرد.

آیت الله خوشوقت افزوده اند: نباید سیاسی‌كاری كرد و باید به افراد صالح، باتقوا، امتحان پس داده و  خدمتگزار رای داد.
منبع

نوشته شده توسط محمد در 19:27 |  لینک ثابت   • 

جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388

بیانات آیت الله خوشوقت در بعثه رهبری در مدینه منوره

بیانات آیت الله خوشوقت در بعثه رهبری در مدینه منوره  

[1387/05/05 ]

حضرت آیت الله خوشوقت در جمع روحانیون کاروان ها هدف ازخلقت انسان و ارسال رسل را اطاعت محض از خداوند برشمرد و تاکید کرد: بایستی میان انسان وخداوند یک نسبت عبودی وجود داشته باشد تا فلسفه خلقت تحقق یابد. ...


حضرت آیت الله خوشوقت در جمع روحانیون کاروان ها هدف از خلقت انسان و ارسال رسل را اطاعت محض از خداوند بر شمرد و تاکید کرد: بایستی میان انسان و خداوند یک نسبت عبودی وجود داشته باشد تا فلسفه خلقت تحقق یابد.

به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی حج ایشان در تبیین مفهوم عبودیت گفت: درکلیه رکعات نمازهای یومیه قرائت سوره حمد واجب شده است حکمت آن هم محتوای توحیدی و استعانت از ذات مقدس الهی در یافتن و هدایت به صراط مستقیم است.

این استاد اخلاق که در آستانه بعثت رسول گرامی اسلام در بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره  سخن می گفت صراط مستقیم را عمل به واجبات و دوری از محرمات اعلام و اظهار داشت: برخلاف آنچه مشهور است صراط مستقیم راه راست نیست بلکه راهی است که از میان افراط و تفریط می گذرد و آن همان اطاعت محض از تعالیم الهی و طی طریق بندگی است.

وي در ادامه افزود: کلیه آیات الهی و تعالیم انبیاء عظام هدایت به راه عبودیت و بندگی است و همه انبیاء و اولیا مامور به تبیین و تبلیغ آن بوده اند و آن راهی است که خیر دنیا و آخرت در آن نهفته است.

وی همچنین بیان داشت: کلمه تقوی که در قرآن کریم بر آن تاکید شده است اطاعت خالصانه از خداوند و پرهیز از گناه است.

منبع و منبع
نوشته شده توسط محمد در 19:20 |  لینک ثابت   • 

جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388

حضرت آيت الله خوشوقت: شرايط رهبر

حضرت آيت الله خوشوقت: شرايط رهبر فراتر از مر�
جمعي از اعضاي شوراي مركزي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با حضرت آيت الله خوشوقت ديدار كردند.
 
 به گزارش رجانيوز، در اين ديدار ابتدا دبير كل جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اهميت و جايگاه مجلس خبرگان و تهديدات دشمنان براي اين دوره از مجلس خبرگان گفت: دشمناني كه در طول اين 28 سال و در پيچ هاي سخت نتوانستند ضربه اي به انقلاب بزنند امروز جايگاه ولي فقيه را نشانه گرفته اند.
 
 مجتبي ابراهيمي در ادامه افزود: از جايگاه مجلس خبرگان اين انتظار مي رفت كه در مواقع حساس كه هجمه عليه ولي فقيه زياد بود به دنبال دفاع از اين جايگاه بر مي آمدند كه متاسفانه اين امر در گذشته انجام نشده است و بايد خبرگان بعدي در اين زمينه فعال تر وارد شود.
 
 وي در ادامه افزود: ملاك هاي اين تشكل براي انتخابات خبرگان همان طور كه قبلا در مصاحبه ها اعلام شده است، پايبندي كانديدا ها به «منشور روحانيت» حضرت امام (ره) و پذيرش جنبه قدسي و آسماني جمهوري اسلامي است.
 
 ‍پس از سخنان دانشجويان، آيت الله خوشوقت به سخنراني پرداخت.
 
 آيت الله خوشوقت با بيان اين كه شرائط رهبري نظام اسلامي فراتر از شرائط مرجعيت است و رهبر نظام بايد فردي مدير، مدبر، با تقوا و عادل باشد، افزودند: اسلام با توجه به اينكه آخرين دين الهي است بايد تا زمان ظهور منجي آخرالزمان در بستر زمين دوام بيابد.
 
 
 مشروح سخنان آيت ا... خوشوقت، نماينده حضرت امام خميني(ره) در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه مي آيد:
 
 بسم الله الرحمن الرحيم
 اسلام چون آخرين دين و كتابش آخرين كتاب پيامبرش آخرين پيامبر است نظرش اين است كه اين دين بايد تا زمان منجي آخر الزمان در بستر زمين دوام داشته باشد و براي اين كار يك راه بيشتر نيست و آن وجود حكومت بايد اسلامي است.
 
 الگوي حكومت بايد حكوت خاتم الانبيا و حكومت علي ( ع ) باشد. در زمان غيبت هيچ حكومتي جز حكومت اسلامي نمي تواند اسلام را ادامه دهد و به همين دليل اسلام با هر حكومتي جز حكومت اسلام مخالف و ضد است. شرط حكومت اسلامي اين است كه حاكمان خودشان مسلمان باشند و به صورت مادي و معنوي اسلام را ترويج كنند. نه خلافت، نه سلطنت و نه هيچ حكومت ديگري جز حكومت اسلامي به شيوه حكومت پيامبر اسلام مورد تأييد اسلام نيست.
 
 در رأس اين حكومت اسلامي پيامبر يا حضرات معصومين و در زمان غيبت، فقيه آگاه كه خودش از عدالت برخوردار باشد قرار دارد، كه ما به آن ولي فقيه مي گوييم. همه كارها مربوط به نظر ولي فقيه است .
 
 ولي فقيه هر جا با مسائل تخصصي آشنا نيست با متخصصين مشورت ميكند تا بهترين تصميم را بگيرد. ولي فقيه عادل دو جور است. يا مرجع است كه شرايط خاص خود را دارد و يا در رأس حكومت و مجري احكام اسلامي است كه در اين حالت بايد علاوه بر شرايط مرجعيت شرايط ديگري هم داشته باشد تا بتواند درشرايط مختلف تصميمات درست بگيرد. ولي فقيه بايد در تمام شئون چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح، مقاوم، ايستاده و داراي شجاعت، مدير و مدبر باشد .
 
 در صورت فقدان رهبري خبرگان بايد رهبر را سريعا مشخص كند كه خلائي به وجود نيايد. رهبري كه عادل و باتقوي و با شجاعت و مدير ومدبر و … باشد.
 
 همه مسلمان ها همان طور نماز مي خوانند و امر به معرف و نهي از منكر مي كنند، موظفند پشتيبان ولي فقيه باشند. چون اگر او نباشد اسلام نيست.
 
 هيچ كدام از اصناف نمي توانند در جاي ولي فقيه بنشينند. اصناف مانند كارگرها و كشاورزان و كسبه و تجار و ... با مسائل اسلامي آشنا نيستند وشرط اصلي حاكم اسلامي يعني فقاهت ندارند. عده اي هم تحصيل كردگان آمريكا و و اروپا هستند و احكام خدا را بلد نيستند و يا خداي نكرده شيوه ي حكومت غربي را قبول كرده اند. فقها كه دروس اسلام و فقه را خوانده اند و در زمان جنگ و صلح و در مسائل اقتصادي و .. دستور اسلامي را مي دانند، به قيد داشتن تقوا و عدالت شايسته حاكميت اسلامي هستند. بنابر اين مسأله ولايت فقيه يك مسأله عقلي و خرد پسند است.
 
 منتها وظيفه عموم مردم در تمام انتخابات ها اين است كه به اشخاص صلاحيت دار و واجد شرايط راي دهند، اين خيانت است كه به كسي كه نظام را قبول ندارد و فكرش فكر غربي است پست بدهند، هر يك راي بسيار كار ساز است. همين راي موجب مي شود كه افراد در يك جايي پست بگيرد
 
 هر مسلماني در هر انتخابات موظف است به كساني راي بدهد كه اسلام را قبول داشته باشد، معتقد به حكومت اسلامي در زمان غيبت باشد و همچنين پشتيبان ولي فقيه عادل باشد. به آن كساني كه امروز به انحرافات غربي شناخته شده اند به هيچ وجه نبايد راي داد. به كساني كه اين ها را تاييد مي كنند هم ما حق نداريم راي بدهيم. هر كسي طرفدار دين است بايد به او راي داد و گر نه خيانت به اسلام و خون شهدا كرده ايم.
 
 سوال: نقش مردم در حكومت اسلامي كه در ايران امروز به صورت جمهوري اسلامي تبلور يافته است چيست؟
 
 مردم حافظ و نگهبان حكومت اسلامي كه در راس آن ولي فقيه عادل قرار دارد هستند، مردم بايد هم حافظ حكومت اسلامي باشند و هم حافظ شخص اول حكومت اسلامي كه ولي فقيه است. چون وظيفه ما كمك به دوام اسلام است و براي آن بايد حكومت اسلامي و شخص ولي فقيه پا بر جا باشند. بدون ولي فقيه حكومت اسلامي نخواهد شد. اين كه شما مي بينيد حكم رئيس جمهور يا ساير منتخبان را هم بايد ولي فقيه تنفيذ بكند به همين دليل است تمام اختيار به دست ولي فقيه است.
 
 در اسلام ولي فقيه قبلا تعيين شده است و زميني نيست. اما اگر بخواهد اين ولي فقيه پست بگيرد و احكام اسلام را اجرا كند بايد مردم به او راي دهند بنابر اين راي دادن به چنين شخصي از نظر اسلام بر مردم از حقوق و واجبات مسلم است. زيرا اگر مردم از او حمايت نكنند او نمي تواند حاكم شود و مانند حضرت علي (ع) خانه نشين مي شود. بنابراين نقش مردم در به قدرت رساندن ولي فقيه شرط لازم و ضروي است بدون مردم ولي فقيه نمي تواند كاري انجام دهد اما مشروعيت او را اسلام داده است.
 
 سوال: يكي از مسائلي كه بارها مطرح شده و اخيرا هم دوباره در كشور مطرح شده است، مسئله شوراي رهبري است. آيا مسئوليت رهبري را مي توان به يك شورا سپرد؟
 
 ما در اسلام هيچ پستي در اداره شئون اسلام شورايي نبوده است، نه پيامبري نه امامت نه مرجعيت تقليد. اگر شورايي باشد ممكن است بينشان اختلاف بيفتد، اگر حكم صادر كردند سست تلقي مي شود. بنابراين مسئله شوراي رهبري اصلا نبايد مطرح شود.
 يكي از نتايج اين گفته كه رهبري شورايي باشد اين است كه گوينده قطعا با فرد رهبري ميانه اش خوب نيست، چون معتقد است بايد چند نفر باشند نه يك نفر.
 
 سوال: يكي از نظريه ها در زمينه حكومت اسلامي اين است كه دايره اختيارات ولي فقيه فقط در حوزه راي دهندگان به اوست. در اين باره چه نظري داريد؟
 
 مردم راي هم ندهند او سر جايش است، منتها ولي فقيه سمت را به دست نمي گيرد. حضرت امير كه راي نياورد امامتش به هم نخورد مردم وظيفه شان است كه كمك كنند، اما اگر نكردند او پستش سرجايش است. بر آنها كه او را قبول دارند بايد كمك كنند ولي فقيه مشغول به كار شود. واجب شرعي است.
 
 ولايت فقيه به هيچ وجه ساقط نمي شود مگر اينكه شرايط ساقط شود، مثلا خداي نا كرده بيماري بگيرد كه نتواند وظايفش را انجام دهد يا از عدالت ساقط شود.اما اگر آن شرايط جمع باشد هيچ كسي نمي تواند او را از رهبري ساقط كند. اما اگر راي ندهند او نمي تواند كار كند. بنابراين واجب است راي دهند، واجب شرعي است. چون دوام اسلام با دوام ولي فقيه تحقق پيدا مي كند. دوام اسلام با هيچ نوع سلطنتي و حكومت ديگري امكان پذير نيست.
منبع
نوشته شده توسط محمد در 19:18 |  لینک ثابت   • 

جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388

در محضر حضرت آيت الله خوشوقت

در محضر حضرت آيت الله خوشوقت
آيت‌الله عزيز خوشوقت در ديدار با اعضاي ائتلاف رايحه خوش خدمت گفت: هم خودتان با تحقيق و مطالعه در گذشته افراد راي دهيد و هم ديگران را ترغيب به اين كار كنيد تا افراد ناسالم به عرصه‌هاي مديريتي نظام راه نيابند. به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، آيت‌الله عزيز خوشوقت از علماي برجسته تهران بعد از ظهر امروز دوشنبه در ديدار جمعي از مسئولان ستادهاي انتخاباتي مناطق تهران ائتلاف سراسري رايحه خوش خدمت گفت: شما در انتخابات دو وظيفه بر عهده داريد يكي اينكه خودتان با تحقيق به افراد مناسبي راي دهيد و يكي اينكه به ديگران كمك كنيد كه افراد سالم را وارد عرصه مديريتي كشور كنند و بايد سعي كنيد كساني به اين عرصه‌ها راه يابند كه از نظر مادي و معنوي سالم باشند. خوشوقت با بيان اينكه ملاك‌هاي كانديداي اصلح را مقام معظم رهبري مشخص نموده‌اند، افزود: اگر افراد ناسالم به عرصه‌هاي مديريت و اداره كشور وارد شوند هر كس به اندازه قصوري كه در راهيابي اين افراد متوجه اوست در خيانت‌هاي اين افراد شريك خواهد بود. در اين بين مجلس خبرگان خيلي حساس و مهم است و بعضي افراد كه نغمه خطرناك ايجاد شوراي رهبري را مطرح مي‌كنند نبايد به اين مجلس راه يابند و لذا شما بايد تلاش كنيد هم خودتان با تحقيق در گذشته افراد به آنها راي دهيد و هم ديگران را راهنمايي كنيد كه به افراد سالم راي دهند. وي با بيان اينكه تا به حال افراد ناسالم نتوانسته‌اند به مجلس خبرگان راه يابند، اظهار داشت: شما بايد تلاش كنيد افرادي كه به مجلس خبرگان وارد مي‌شوند حتما سالم باشند و داراي هيچ انحراف و اشكالي درباره رهبري نظام نباشند. خوشوقت با اشاره به اينكه نتيجه راي مردم در همان تكه كاغذ تعرفه راي خلاصه نمي‌شود، تصريح كرد: تمام اتفاقات و تبعات ورود افراد ناسالمي كه در اثر غفلت ما به عرصه‌هاي مديريت كشور به خصوص مجلس خبرگان راه مي‌يابند ناشي از همان راي ما خواهد بود و ما بايد رايي بدهيم كه در آخرت بتوانيم در قبال آن به خدا پاسخ بدهيم. وي بيان داشت: عده كمي طرفدار آمريكا در بين ما هستند كه تلاش دارند به مجلس خبرگان، رياست جمهوري و جاهاي ديگر نظام راه يابند و اكنون نيز كه آقاي احمدي‌نژاد در مصدر كار است تمام تلاش آنها اين است كه ايشان را به شكست بكشانند و وظيفه شما اين است كه اجازه ندهيد اين افراد از فيلترهاي تعبيه شده در مسير ورود به عرصه مديريتي كشور عبور كنند و اين مسئوليتي بزرگ برعهده شماست. اين عالم ديني با اشاره به اينكه خيلي از مردم متاسفانه عادت نكرده‌اند با تحقيق و دقيق و با مطالعه گذشته افراد به آنها راي دهند، گفت: متاسفانه برخي از مردم در روز راي دادن از روي عكس افراد راي مي‌دهند و بسته به اينكه كداميك از عكس‌ها نظر آنها را جلب كند به همان فرد راي مي‌دهند. شما بايد كاري كنيد كه در اثر راي به آدم‌هاي ناصالح و ناباب خون شهدا پايمال نشود و بدانيد كه راي دادن بدون تحقيق خيانت به بيت‌المال‌، اسلام، دين و استقلال كشور است و خطري بزرگ براي نظام خواهد بود كه تحقق يا عدم تحقق آن با راي من و شما اتفاق خواهد افتاد
 
نوشته شده توسط محمد در 19:11 |  لینک ثابت   • 

جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388

حضرت آیت الله خوشوقت در كلام حاج آقا صدیقی

 

 بسمه تعالی

یکی از چهره های نورانی که علماً و عملاً جزء وجاهتهای جامعه ما و حسنات زمان به حساب می آیند، آیت الله حاج شیخ عزیزالله خوشوقت می باشند.

این بزرگوار در بعد نقلی، عقلی، معرفتی، عملی و خودساختگی، برجستگی دارد. در بعد علمی، بحمدالله از درجه ی بالا و والای فقاهت و اجتهاد برخوردارند و در بعد عرفان، اخلاق و سیر و سلوک، جزء اولین کسانی هستند که مرحوم آیت الله علامه بزرگوار، آیت الله سیدمحمد حسین طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان را یافتند. این بزرگوار و مرحوم آیت الله شیخ علی آقای پهلوانی، قبل از تمام شاگردانی که در مراحل بعد با مراتب سیر باطنی و عرفانی مرحوم علامه طباطبایی (ره) آشنا شدند و رسیدن به خدا را در گرو شناخت و معرفت نفس دانستند، ایشان را یافتند. آیت الله خوشوقت، جزء نفرات اول شاگردان علامه هم از حیث زمانی و هم از نظر رتبی و کیفیت بودند. ایشان انصافآً نفر اول بودند.

مدتهای مدیدی قبل از انقلاب، آیت الله خوشوقت در میان خواص، به عنوان یک عنصر خودساخته و رهیافته به قله کشف و شهود شناخته شده بود. اما اینجور اشخاص خیلی عمومی نبودند و مردم، آنان را به این خصوصیتها نمی شناختند. اما بعد از انقلاب که خون زلال شهیدان، چشمه عرفان را به جوشش و جریان درآورد و حضرت امام راحل (ره) هم گوشه ای از پرده ها را کنار زدند و این مسائل خصوصی را در میان عموم هم مطرح کردند، عطش در میان برخی مردم، خصوصاً گروهی از جوانان پاکدلی که صفای باطن داشتند، رو به فزونی گذارد و دنبال چهره ها می گشتند. یکی از این چهر ه های ناب آیت الله خوشوقت بود.
زمانی که هنوز انقلاب واقع نشده بود، مرحوم آیت الله قدوسی که یک مدیر با کفایت و یک مربی نورانی بودند و با علامه طباطبایی از نزدیک ارتباط داشتند، از بین شخصیتهای موجود در آن زمان نسبت به دو نفر طمع داشتند. در مورد این دو شخصیت آرزومند بودند و قدمهایی هم برداشتند.

یکی آرزو داشتند که مرحوم آیت الله علامه شهید مطهری(ره)  را از تهران به قم برگردانند تا این شخصیت علمی و فلسفی در حوزه قم مستقر شوند و کرسی تدریس داشته باشند و به ساختن چهره های علمی و شکوفایی استعدادهای درخشان افراد مستعد بپردازند. در آن جهت فی الجمله، توفیقی پیش آمد و مرحوم شهید مطهری(ره) بین تهران و قم در تردد بودند و هفته ای یک تا دو روز را برای تفسیر اسفار به قم می آمدند. دیگر از آرزوهای مرحوم شهید قدوسی این بود که آیت الله خوشوقت را برای تربیت نفوس مستعد و ساختن انسانها در بعد کمال انسانی به حوزه ی قم برگردانند که در این آروز، علیرغم تلاششان موفق نشدند.

آیت الله خوشوقت، علیرغم آنکه اهل سکوت بوده و به انس عمومی چندان تمایل نداشتند، اما با خراباتیهای زمان خویش؛ با تمام آنهایی که مردم به صفای باطن آنها را شناختند و خواص آنها را به نورانیت می شناسند، با تمام آنها از نزدیک انس داشته است و از نزدیک «در یک خرابات، می ها به سر کشیدند»

با داشتن این موقعیت باطنی و سیر در معرفة النفس و همچنین سیر عملی علاوه بر سیر علمی؛ آیت الله خوشوقت، در همان زمانها حساسیت خاصی نسبت به دستگاه طاغوت و هم نسبت به کسانی که به هر کیفیتی با دستگاه طاغوت ارتباط داشتند، داشت. هرکس در آن زمان با آیت الله خوشوقت ارتباط فی الجمله ای داشت، در برابر جریانهای انحرافی و طاغوتی، شامه حساسی پیدا می کرد و ظلمت زدایی، انحراف زدایی و دوری از ظلم و ظالم، قطعاً شیوه او قرار می گرفت.

کسی که در ظاهر فکر می شد که اهل سیاست نیست و در گور سیاست، عَلَمی به پا نکرده؛ معذلک دست پرورده های ایشان، همه انقلابی، علاقمند و مجری فرامین امام راحل (ره) بودند. آیت الله خوشوقت در خفا و گوشه و کنار، تربیت برخی دانشجویان که در دروس جدید اشکال داشتند و به ایشان برمی خوردند را هم بر عهده می گرفتند و از کتابهای حوزوی برای آنها تدریس می کردند.

گروهی از فضلای قم که از افراد مفید و بابرکت حوزه علمیه هم بودند، به حق عرض می کنم که نسبت به آیت الله خوشوقت سرسپرده بودند تا آنجا که حتی در ابعاد مختلف و جزئیات زندگی خود، با ایشان به عنوان کارشناسی امین، خبره و آگاه مشورت می کردند. از عجایب ویژگی آیت الله خوشوقت، اطلاعات وسیع از جریانات مختلف عرفاست. از نوشته های آنها و نسبت به اشخاص، سوابق، تفکرات سیاسی ونقطه ضعفهای گذشته آنها اطلاعات بسیار زیادی دارند که من هیچکس را سراغ ندارم که اینگونه باشد و در بعد شناخت شخصیتهای آسمان عرفان، معرفت، اخلاق، علم و فقاهت، اینقدر اطلاعات داشته باشد.

گاهی که ما در محضرشان بر روی منبر، ذکری از شخصیتها کردیم، قطعه هایی تاریخی نقل کردیم یا از شنیده های خودمان از بزرگان، نکته ای را درباره شخصیتی نقل کردیم، پایین که آمدیم، دیدیم ایشان مطلب جدیدتری دارند، مطالبی می دانند که ما آن را نمی دانیم.

همینطور نسبت به کسانی که در زمان طاغوت بوده اند و به خارج فرار کردند و یا با سوابق منفی بعدها خودشان را در مناصب مختلف نظام نفوذ دادند. نسبت به برخی روحانیون و سوابق فکری آنها که حالا بعضی از آنها، چهره انقلابی هم پیدا کرده اند و مطرح هم شده اند هم ایشان از قبل با تفکر آنها آشنا بود. ایشان قبل از انقلاب هم رابطه اش را با آنها که بعد از انقلاب هم به آن وفادار نماندند قطع کرده بود. این واقعیت، صحت برداشت ایشان از اشخاص در قبل از انقلاب را تأیید می کرد.

این صحت برداشت ایشان هم ناشی از این امر است که ایشان اُذُن خیر بودند و از هر گروهی افرادی را به حضور پذیرفته و به سخنان آنان به دقت گوش فرا می دادند و هم اینکه جزء اشخاصی هستند که خدای متعال، یک نیرویی به ایشان داده که با اوضاع و اصول آشنا هستند، چه بسا این برداشتها از الهامات الهی است و یا دریافتهای ذهن نورانی و باطن نورانی ایشان است. ایشان در شناخت افراد، پیچ و خمهای عقیدتی، سیاسی و اخلاقی آنها فوق العادگی زیادی دارند. بعد دیگر ایشان، همچنین نظر بدیعی است که نسبت به آیات قرآن دارند. نسبت به ایشان یک عنایت غیبی شده است و بعد از آن تحول قرآنی عمیقی در وجود ایشان پیدا شده که یک فهم بدیع نسبت به آیات قرآن در وجود ایشان پدیدار کرده است. ایشان توجهشان به این است که قرآن در متن زندگی بشر، کارساز و ناظر به جریانات کلی زندگی انسانهاست. از هر آیه ای درسی برای زندگی، قابل فهم برای همه و به صورت خیلی ساده مطرح می کنند، بی آنکه جنبه های انحرافی داشته باشند.

چون بالاخره برخی از این روشنفکران هم پیدا می شوند که چیزهای جدیدی از قرآن می گویند، لیکن ظلمت در آن هست، مادیت در آن هست، دور کردن از خدا در آن هست. اما آیت الله خوشوقت همان تعبد و ارتباط با خدا را در متن زندگی افراد پیاده می کند. همین طور نسبت به دعاها؛ برداشتهایی بسیار عمیق، نورانی و دلنشین نسبت به آنها؛ مانند مناجات شعبانیه، صحیفه نورانی سجادیه و سایر متون دارند. گاهی ما در محضر ایشان که بوده ایم برداشت های ایشان نسبت به حدیث معراج پیامبر (ص) را بسیار سازنده، مفید و نورانی دیده ایم.

در کنار همه این امتیازات، ایشان یک امتیاز دیگری دارند و آن این است که قبل از انقلاب با پرچمدار انقلاب ما، حضرت آیت الله خامنه ای که گرایش های خاص معنوی با اخلاقیون جامعه و با آنان مراوده و ارتباط داشتند، از قدیم الایام (از زمان مدرسه حجتیه) ارتباط داشتند. این رفاقت و انس و اینکه آقا ایشان را از نزدیک دیده بودند، سبب آن شده تا مقام معظم رهبری یک اعتقاد ویژه ای نسبت به معنویت آیت الله خوشوقت داشته باشند و گهگاهی دیده شده که ایشان اشخاص را در امور خودسازی و اخلاقی به آیت الله خوشوقت حواله داده اند.

بحمدالله، ایشان از حسنات زمانه ما هستند، از گنجینه های زمانه ما هستند، مفیدند، مبارکند.

منبع و منبع 

نوشته شده توسط محمد در 19:8 |  لینک ثابت   • 

جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388

آيت‌الله خوشوقت: اجازه ندهيد افراد ناسالم به عرصه‌هاي مديريتي نظام راه يابند

آيت‌الله خوشوقت: اجازه ندهيد افراد ناسالم به عرصه‌هاي مديريتي نظام راه يابند
آيت‌الله عزيز خوشوقت در ديدار با اعضاي ائتلاف رايحه خوش خدمت گفت: هم خودتان با تحقيق و مطالعه در گذشته افراد راي دهيد و هم ديگران را ترغيب به اين كار كنيد تا افراد ناسالم به عرصه‌هاي مديريتي نظام راه نيابند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، آيت‌الله عزيز خوشوقت از علماي برجسته تهران بعد از ظهر امروز دوشنبه در ديدار جمعي از مسئولان ستادهاي انتخاباتي مناطق تهران ائتلاف سراسري رايحه خوش خدمت گفت: شما در انتخابات دو وظيفه بر عهده داريد يكي اينكه خودتان با تحقيق به افراد مناسبي راي دهيد و يكي اينكه به ديگران كمك كنيد كه افراد سالم را وارد عرصه مديريتي كشور كنند و بايد سعي كنيد كساني به اين عرصه‌ها راه يابند كه از نظر مادي و معنوي سالم باشند.

خوشوقت با بيان اينكه ملاك‌هاي كانديداي اصلح را مقام معظم رهبري مشخص نموده‌اند، افزود: اگر افراد ناسالم به عرصه‌هاي مديريت و اداره كشور وارد شوند هر كس به اندازه قصوري كه در راهيابي اين افراد متوجه اوست در خيانت‌هاي اين افراد شريك خواهد بود. در اين بين مجلس خبرگان خيلي حساس و مهم است و بعضي افراد كه نغمه خطرناك ايجاد شوراي رهبري را مطرح مي‌كنند نبايد به اين مجلس راه يابند و لذا شما بايد تلاش كنيد هم خودتان با تحقيق در گذشته افراد به آنها راي دهيد و هم ديگران را راهنمايي كنيد كه به افراد سالم راي دهند.

وي با بيان اينكه تا به حال افراد ناسالم نتوانسته‌اند به مجلس خبرگان راه يابند، اظهار داشت: شما بايد تلاش كنيد افرادي كه به مجلس خبرگان وارد مي‌شوند حتما سالم باشند و داراي هيچ انحراف و اشكالي درباره رهبري نظام نباشند.

خوشوقت با اشاره به اينكه نتيجه راي مردم در همان تكه كاغذ تعرفه راي خلاصه نمي‌شود، تصريح كرد: تمام اتفاقات و تبعات ورود افراد ناسالمي كه در اثر غفلت ما به عرصه‌هاي مديريت كشور به خصوص مجلس خبرگان راه مي‌يابند ناشي از همان راي ما خواهد بود و ما بايد رايي بدهيم كه در آخرت بتوانيم در قبال آن به خدا پاسخ بدهيم.

وي بيان داشت: عده كمي طرفدار آمريكا در بين ما هستند كه تلاش دارند به مجلس خبرگان، رياست جمهوري و جاهاي ديگر نظام راه يابند و اكنون نيز كه آقاي احمدي‌نژاد در مصدر كار است تمام تلاش آنها اين است كه ايشان را به شكست بكشانند و وظيفه شما اين است كه اجازه ندهيد اين افراد از فيلترهاي تعبيه شده در مسير ورود به عرصه مديريتي كشور عبور كنند و اين مسئوليتي بزرگ برعهده شماست.

اين عالم ديني با اشاره به اينكه خيلي از مردم متاسفانه عادت نكرده‌اند با تحقيق و دقيق و با مطالعه گذشته افراد به آنها راي دهند، گفت: متاسفانه برخي از مردم در روز راي دادن از روي عكس افراد راي مي‌دهند و بسته به اينكه كداميك از عكس‌ها نظر آنها را جلب كند به همان فرد راي مي‌دهند. شما بايد كاري كنيد كه در اثر راي به آدم‌هاي ناصالح و ناباب خون شهدا پايمال نشود و بدانيد كه راي دادن بدون تحقيق خيانت به بيت‌المال‌، اسلام، دين و استقلال كشور است و خطري بزرگ براي نظام خواهد بود كه تحقق يا عدم تحقق آن با راي من و شما اتفاق خواهد افتاد.
نوشته شده توسط محمد در 19:4 |  لینک ثابت   • 

سه شنبه بیست و دوم بهمن 1387

خاطره اي از تذكر آيت الله خوشوقت به آقاي امجد در باره حضور برخي چهره ها در مجلس روضه ايشان

باسمه تعالی
در خبرها خواندم که آقای محمد هاشمی در مجلس روضه آیت الله امجد مسائل سیاسی خودشان را مطرح کرده اند و....
یاد این جریان افتادم:
مقدمه :
۱-حقیر از ته دل حاج آقای امجد رو دوست دارم وهنوز با خوندنای ایشون کلی صفا می کنم
۲-حاج آقای امجد از جمله روحانیون با سوادی هستند که تواضع شدیدو دوری از دنیای  ایشان زبان زده است
۳-ایشان با بیماری شدید (مثل دسک کمر که شدیدا ایشان را آزار می دهد)بسیار پر کار و فعال هستند
۴-از جمله روحانیهائی هستند که جوانان علی رغم سن بالای ایشان بسیار راحت با ایشان رابطه بر قرار می کنند
 و...
ان شاءالله که سالها زنده باشند و موید
اما اصل خاطره
 
سالها قبل حاج آقای امجد مرتب به مسجد و مجالس آیت الله خوشوقت می رفتند و دراکثر مجالسی که با طلاب داشتند سفارش می کردند که :<<من خودم دائم از حاج آقای خوشوقت استفاده می کنم شما هم این فرصت را از دست ندهید.تا می توانید از ایشان استفاده کنید و...>>
    آیت الله خوشوقت هم در مجلس روضه آقای امجد حاضر می شدند ....
        تا اینکه بعضی از چهره های منفی در  این مجلس روضه  ورود پیدا کردند(مثل آقای هادی خامنه ای و اقای محمد هاشمی و...)
حاج آقای خوشوقت به حاج  آقای امجد تذکر دادند که حضور این چهره ها در مجلس شما در ذهن مردم (به ویژه جوانان) جنبه تایید از طرف شما را دارد.آنها را راه ندهید.
حاج  آقای امجد گفتند :نمی توانم که آنها راه ندهم مجلس روضه امام حسین علیه السلام است و...
 
      آیت الله خوشوقت فرمودند: اگر نمی توانی مانع آنها شوی پس مجلس خودتان را تعطیل کنید والا تایید باطل به هر نحوی حرام است.
اما آقای امجد قانع نشدند و حاج آقای خوشوقت ارتباط خود را با آقای امجد به طور کلی قطع کردند.
             با خواندن این خبر به ذهنم رسید که کار به کجا رسیده و  بعضی چقدر احساس خودمانی شدن کرده اند که حتی در چنین مجلسی به خود اجازه وعظ و خطابه هم میدهند.
الحمد لله که چند نفری از جوانان در همانجا  اعتراض کرده اند تا حاج آقای امجد همین اندک صحبت را هم بکنند تا برخی نروند و جار نزنند که حرفهای ما را حاج آقای امجد تایید کرد.(هر چند که باز  از آنها بعید نیست )
ای کاش آن سالها برخی مثل( سفارش خودشان به ما) به حرف های حاج آقای خوشوقت اهمیت می دادند ای کاش .....
 
 اصل خبر را بخوانید:
 

تعدادی از شرکت‌کنندگان در مجلس سخنرانی آیت‌الله امجد نسبت به بهره‌برداری سیاسی محمد هاشمی رفسنجانی از این جلسه دینی اعتراض کردند.

به گزارش رجانیوز، شب گذشته (یکشنبه) محمد هاشمی در مجلس وعظ آیت‌الله امجد واقع در خیابان نجات الهی تهران حاضر شد و برای دقایقی نیز به بیان مطالبی در این جمع پرداخت.

با این حال، زمانی که وی خارج از موضوع جلسه به مسائلی مانند توقیف روزنامه کارگزاران و بهره‌برداری سیاسی از این جلسه اقدام کرد، برخی از جوانان حاضر در مجلس، به وی اعتراض کردند و گفتند ما برای شنیدن این حرف‌ها اینجا نیامده‌ایم.

تعدادی از همراهان هاشمی قصد ساکت کردن معترضان را داشتند که آیت‌الله امجد با تأیید این اعتراض، یادآور شد که حق با این جوانان است.

پی نوشت:

باسمه تعالی

دیدم آقا مقداد نظری گذاشته اون قدر هم عصبانی تشریف داشتن که آدرسی واسه جوابشون نذاشتن لذا همین جا جواب رو می نویسم شاید ببینند

آقا مقداد اولا این مطلب ربطی به دولت نهم نهم نداره و مال بیش از 10 سال پیشه(احتمالا اون موقع کوچولوتر از الان بودی و یادت نیست)

ثانیا می تونی شما گل امجدی که زیاد حاج آقا رو می بینی ازشون بپرسی که چرا حاج آقا خوشوقت دیگه روضه شما نیومدند و گفتند شما هم پیش ایشون نرید

ثالثا بری مسجد امام حسن علیه السلام(پیچ شمرون)و از خود حاج آقای خوشوقت سوال کنی که جریان چیه (هرچند حاج آقا خوشوقت کتومند ما که این جریان رو اون موقع از هر دو پرسیدیم از خود حاج آقای امجد بیشتر شنیدیم )

رابعا خود ما هم امجدی بودیم و خود حاج آقا دستمون رو گرفتند و بردند مسجد امام حسن علیه السلام و خودشون مكرر تو چيذر می فرمودند :

من خودم خیلی از حاج آقای خوشوقت استفاده میکنم

یا می فرمودند:ما به سه نفر امید داشتیم یکی فوت کردند دوتا زنده اند اوني كه فوت كردند آقاي بهاء الديني بودند وآن دو بزرگواري كه هستند آيت الله بهجت و آيت الله خوشوقت هستند

راه های فهمیدن صحت و سقم این مطالب هم خیلی راحته

۱- يه تك پا رفت خدمت  حاج آقاي امجد و پرسيد شما قبلا اين حرفا رو زديد يا نه و اگر زديد چرا الان ديگه نمي زنيد؟

۲- وقت ندارید برید زنگ بزنید(اگه اینترنت نبود تلفن خونه حاج آقای امجد رو می کذاشتم اینجا تا کار راحت بشه

۳- سراغ شاگردا یا پا منبریای قبل سال ۸۰ حاج آقای امجد بروید و بپرسید چون این خاطره ها مال فقط من نیست

۴-می تونید از طلبه های قبل سال ۸۰ چیذر یا دماوند که حاج آقات هر هفته اونجا ها می رفتند سوال کنید

در ضمن اگر می خواهید مطلب جدیدی غیر این مطلب هم دستتون بیاد از حاج آقای امجد بپرسید چرا سال ۸۱-۸۰ این قدر اصرار می کردند که من از هر روحانی حمایت می کنم ولو....

 

 

نوشته شده توسط محمد در 20:21 |  لینک ثابت   •